Living in Ho Chi Minh City.

Den traditionella vietnamesiska soppan Pho, En underbart god nudelsoppa som man bara måste testa, kan hittas på de flesta restauranger och gatustånd för cirka 5-10 kronor. 
Åker en hel del buss här, närmare 3 timmar tur och retur varje dag för att komma till mitt volontärprojekt
Bor i våningssäng med tre andra japanska tjejer. Min säng är den översta med orangerandiga lakan. 
Jag med mina nyfunna franska vänner (fr vänster) Marion, Eli, Elsa och Florin =) Marion och jag bor tillsammmans i volontärhuset
På vår lediga tid, eftermiddagar eller under helgerna dricker vi gärna goda fruktshakes. Favoriten är mangoshake!
Det finns också en hel del marknader att besöka. Men de bästa fynden finns definitivt inte här utan i områden där vietnameserna hänger.
Vårat vardagsrum/kök. Vi bor sammanlagt 16 personer i huset just nu. Här är några av oss =)
Tappade fotfästet i nästa sekund..  inte ovanligt. 
Vi har lunch under en längre tid när vi volontärarbetar. Då brukar vi besöka ett vietnamesiskt café som gör utsökt  iskaffe.
Ett buddhistiskt tempel där barnhemmet finns beläget. Det är munkarna som har det övergripande ansvaret för de föräldralösa barnen som bor där. Hit kommer lokala invånare dagligen för att be och ibland skänka pengar. Oftast går bidragen dock till att finansiera templet och inte till barnen. 
Ibland möts vi upp på en AW. Jag, Marion, Robert, Eri, Lisa och Roman. Alla är inte på samma volontärprojekt. Några är på barnhemmet, en jobbar som engelska lärare och två arbetar med mikrofinansiering ( ge finansiella tjänster till fattiga som ej har möjliget till försäkringar, lån eller att spara hos traditionella banker)

 
Hotell Continental är ett berömt hotell lokaliserat i centrala HCMC, där bodde många utländska journalister under Vietnamkriget. 
En bild från när vi besökte djurparken med barnen från barnhemmet. Bästa dagen någonsin. Det var en befrielse att få se barnen i en normaliserande miljö. De var så glada! Barnen åker på liknande utflykter 1 gång varannan månad (vad jag har hört). Annars befinner sig barnen på barnhemmet eller ibland utomhus, vanligen med andra volontärer inom templets område.  
 
Igår hade jag faktiskt min första lektion i vietnamesiska. Det var jätte svårt! Det ingår 25 timmar vietnamesiska i paketpriset för volontärprojektet. Vilket är jätte bra!  Men jag kommer nog inte ta en lektion till då jag inte har tid. Innan jag åkte hit var min plan att jag skulle ha mycket tid för mig själv på eftermiddagarna men det har tyvärr inte blivit så. Bussresan till och från jobbet tar mycket energi och när jag kommer hem är klockan ibland 18.30. Jag hade planer på att börja plugga körkortsteori men det är bara att glömma. Det är väldigt mycket liv och rörelse i huset också så det är svårt att varva ner. Nu sitter jag på ett cafe någon minut från huset och chillar. Det är skönt! Ska se om jag får upp ett inlägg till innan jag promenerar hemåt. 
 

Kommentarer
Postat av: Ante

Du är så grym älskling! Jag beundrar vilken dig o alla andra som någon gång i livet ägnar sig åt något sådant här! Ni behövs här i världen!

2013-03-13 @ 20:21:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0