Hello - Xin Chao

Pa promenad utanfor barnhemmet precis utanfor templet 
Iphone kameran ar valdigt popular bland barnen
Idag besokte vi Vietnams Zoo med barnen. Alla barnen kunde tyvarr inte folja med men av dem som gjorde det var besoket mycket uppskattat!
 
Hey!
Ah, vilken underbar dag det varit idag. Vi fick ta med barnen pa zoo =) De var sa himla glada! Nu har jag varit pa barnhemmet fyra dagar. Det har varit fyra underbara men hektiska dagar med mycket intryck och lite somn. De forsta tva dagarna var valdigt jobbiga rent psykiskt. Barnen i Vietnam har inte samma forutsattningar som barn i Sverige. Detta speciellt nar det galler funktionshindrade. Halso och sjukvarden ar begransad i deras kunskapsutveckling och barn med funktionshinder ar for de flesta invanare en skam for samhallet. Barn blir ofta overgivna av deras foraldrar och vanligen omhandertagna av munkar som uppfostrar dem i tempel. 
Aven om jag visste detta innan ar det svart att forbereda sig. Min referensram ar hur Sveriges barn har det. Oavsett om jag vet att det skiljer sig sa vet jag att alla barn har lika varde oavsett etnicitet eller funktionshinder. Det ar svart att blunda nar man ser orattvisor.
 
I det stora hela har jag sett att barnen har det bra pa detta barnhem. De ar trygga, de har rena och hela klader, de far mat, omvardnad och barnen ar karleksfulla mot varandra som en familj. Men jag har ocksa sett att en del barn far mer uppmarksamhet an andra av personalen och jag har ocksa bevittnat vad vi i Sverige skulle kalla vanvard ( Ska skriva mer om det i ett annat inlagg). Hur mycket kan jag jamfora med hur barnen i Sverige har det och hur mycket kan jag inte det? Oavsett sa kan de har barnen alltid fa det battre. Och vi maste tillsammans med de lokala volontarerna och skoterskorna hitta ett battre satt att kommunicera.Dessutom ar utbildning  valdigt viktigt och dessa skoterskor behover fornya deras kunskaper enligt min mening (!).
 
Jag har skissat pa en liten ide som jag tror kommer forbattra information till nya volontarer. I slutandan kommer det nog kunna gora barnens situation till det battre. Genom att forvalta var kunskap om barnen kan vi effektivisera resurserna battre. Det tar annu langre tid att lara kanna barnen nar man inte kan spraket eller det finns nagon personal som kan handleda. Tyvarr kommer jag inte kunna fullfolja iden da jag ska byta volontarprojekt imorgon :(  Men har fatt hjalp av mina volontarkollegor :) ....Organisationen har forvaxlat mitt volontarprojekt med ett annat projekt och jag ar inte pa den plats jag hade ansokt om. Annu ett tecken pa den underbara kommunikationen! Men jag kommer definitivt besoka barnhemmet igen.
 
Sorry, om ni har svart att lasa min text. Wifi fungerar inte pa min barbara dator i huset :( Och med min iphone kan jag inte blogga. Ska forsoka hitta ett internetcafe istallet for jag blir sjalv helt yr utan mitt tangentbord. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0