Första dagen.

Lokalbuss till volontärplatsen. Det tar 1,5 timma att åka till barnhemmet/templet från huset, enkelväg. 
Den lokala befolkningen är väldigt nyfikna på oss, speciellt denna kanadensiska killen med ljus hy och blåa ögon ( De var inte lika intresserade av mig med andra ord ;)
En jätte gullig islänsk volontär med en av barnen på dagcentret ( Vi har tillåtelse att fota barnen). 
På väg hem till huset. Det är KAOS i trafiken, inga fungerande trafikljus, alla kör som galningar, ingen stannar för oss fotgångare. Som ni ser på bilden har väldigt många vietnameser munskydd på sig. Det är främst avsedd för avgaserna men också ett skydd för solen. 
Mina fötter och ett par vilda höns på gatan i närheten av där vi bor. 
 
 Hej alla där hemma!

 Jag har idag haft min första riktiga arbetsdag på barnhemmet. Egentligen skulle det vara igår men jag hade en kort introduktion på fm och sedan var jag ledig på em. Det finns så mycket jag vill skriva och berätta men vet ärligt talat inte hur jag ska börja. Det är så fruktansvärt rörigt, både i Peace House (där jag bor med de andra volontärerna) och på barnhemmet.

 

 Det finns olika avdelningar med en skola, ett dagcenter samt även rum några för terapi till barnen. Jag har ingen aning hur det sistnämnda fungerar ännu. Det bor barn där men det finns även barn som kommer över dagen samt normalbegåvade barn som går i skolan där. Detta område ligger inuti ett tempel. Många av de funktionshindrade barnen har alltså blivit omhändertagna av munkar och sköts dagligen  om av sköterskor. Jag får berätta mer om hur det fungerar när jag vet mer.

 

Det har varit väldigt dålig information till oss volontärer tyvärr. Det finns vietnamesiska volontärer,som kallas locals (lokala volontärer) och de hjälper oss (bland annat med introduktionen) men vi är just nu så många volontärer och det är brist på vanlig personal och lokala volontärer så vi som är nybörjare har mest fått tagit stöd av varandra. Vi fick information innan vi åkte till templet men många frågor kommer när man väl är på plats. Och huset vi bor i är en röra då organisationen precis hyrt ett nytt hus. Vi är väldigt många volontärer för tillfället.

 

 Jag träffade idag barnen för första gånger. De var hur söta och underbar som helst. Många av dem hade så mycket energi men de är, enligt min mening, understimulerade. Men i relation till omständigheterna så har barnen det rätt så bra antar jag. Jag är SÅ glad att detta tempel finns för de här barnen. Men det finns saker jag såg idag som jag inte riktigt förstår. Jag får berätta mer en annan gång när jag tagit reda på mera

 

Måste tyvärr logga ut nu. Vi är 6 timmar före så klockan är snart 22.30 här. Ska försöka uppdatera snart igen =)   


Kommentarer
Postat av: socionomstuderande

Guuud va spännande. Snälla, uppdatera så ofta du kan. Är studerande termin 6, så detta är kul för mig. Inte så många socionomer som har blogg. Har läst din blogg i 2 år, men tycker det är synd att du inte uppdaterar så ofta.

Grattis till examen förresten! Längtar efter den dagen jag själv tar examen. :)

2013-03-07 @ 21:35:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0